Μέσα στην τάξη εμφανίζεται ένα καραβάκι να μας ταξιδέψει μακριά σε άλλα λιμάνια για να γνωρίσουμε την ιστορία της γραφής
1ο Λιμάνι: Οι σπηλιές και οι βράχοι, “βραχογραφία”
Παρουσιάζεται το παραμύθι : “Ο μικρός ζωγράφος των βράχων”
Γνωρίζουν τον μικρό Ποκ και μαθαίνουν ότι οι πρώτοι άνθρωποι “έγραφαν”, ζωγράφιζαν στους τοίχους των σπηλαίων που κατοικούσαν και στους βράχους
Χρησιμοποιούσαν το κάρβουνο για να γράψουν ή χάραζαν τους βράχους με μυτερές πέτρες. Μετά τα έβαφαν με υλικά της φύσης
2ο Λιμάνι η Αρχαία Ελλάδα
Οι αρχαίοι Έλληνες έγραφαν, στην πέτρα, στα όστρακα
με μυτερό αντικείμενο
στο κερί
στον πηλό,
δείγμα ο Δίσκος της Φαιστού που μας γνώρισε τον πηλό, από τον οποίο είναι φτιαγμένος και μας μίλησε για τον εαυτό του, μας έδειξε τα 45 σύμβολα του, μας μίλησε για το μυστικό του που κανείς δεν μπορεί να μάθει ακόμα
Ζωγραφίσαμε τον δικό μας Δίσκο της Φαιστού με τα δικά μας σύμβολα
Δημιουργούμε τον δικό μας Δίσκο και γράφουμε με οδοντογλυφίδα τα δικά μας σύμβολα
3ο Λιμάνι: Αίγυπτος
Αναζητούν την Αίγυπτο στο χάρτη και μετά βάζουν τη σημαία της για να την εντοπίζουν ευκολότερα. Στον Η/Υ βλέπουν τον Νείλο ποταμό και την πλούσια βλάστηση του. Στις όχθες του φυτρώνει ο “πάπυρος” με τον οποίο δημιουργήθηκε η πρώτη μορφή βιβλίου, ο “κύλινδρος”.
Γράφουνε με καλάμι φτερό και μελάνι Αιγυπτιακά ιερογλυφικά
4ο Λιμάνι λιμάνι η Πέργαμος,
εκεί όπου οι άνθρωποι ανακάλυψαν την Περγαμηνή
Βρίσκουμε την Πέργαμο στο χάρτη και μετρούν αποστάσεις από τα προηγούμενα λιμάνια
Επεξεργασμένο δέρμα ζώων,πάνω στο οποίο έγραφαν με καλάμι ή φτερό. Με την Περγαμηνή δημιουργήθηκαν τα πρώτα χειρόγραφα βιβλία,σαν αυτά που κρατούν οι Ευαγγελιστές
Τα παιδιά αναπαριστούν τα ζώα που σκοτώνονταν για να χρησιμοποιηθεί το δέρμα τους
Μετά καθαρίζουν το δέρμα από τις τρίχες του
Ουφ! σίγουρα θα “μύριζε” όταν έγραφαν τα παιδιά. Έπρεπε να βρουν οι άνθρωποι κάτι άλλο καλύτερο
5ο Λιμάνι η Κίνα.
Βρίσκουμε την Κίνα και τοποθετούμε τη σημαία της στον Παγκόσμιο χάρτη. Τα παιδιά παρακολουθούν ένα βίντεο από το youtube για τα αξιοθέατα της χώρας και τα χαρακτηριστικά της. Οι Κινέζοι έξυπνος λαός δημιούργησε το πρώτο χαρτί που πάνω του έγραφαν με πινέλο από τρίχες λύκου ή κατσίκας. Ο Τσάι Λουέν ήταν ο πρώτος κινέζος που κατασκεύασε χαρτί
Και εμείς θα κατασκευάσουμε χαρτί στο σχολείο μας. Σκίζουμε εφημερίδες και τις μουλιάζουμε σε ένα μπολ με νερό
Τις πατάμε να μουλιάσουν περισσότερο
Τις περνάμε από το μούλτι
Κάνουμε χαρτοπολτό
Στραγγίζουμε τον χαρτοπολτό στη σίτα
Τον τοποθετούν στο ταψί τον πιέζουν να γίνει λεπτός και λείος σαν χαρτί και τον τοποθετούν σε ζεστό μέρος να στεγνώσει για να γίνει το δικό μας χαρτί
Τα παιδιά γίνονται κινέζοι, μιλούν κινέζικα (τσιν, τσαν, τσουν) και τρώνε με κινέζικα ξυλάκια
5ο Λιμάνι τα νεότερα χρόνια-Ελλάδα
Με τι γράφουμε σήμερα. Τα παιδιά αναφέρουν τα σύγχρονα μέσα γραφής,(μολύβι, στυλό, μαρκαδόρος, πένα, κιμωλία, μπογιές, Η/Υ)
Γράφει κάθε παιδί στον υπολογιστή το όνομα του και το διακοσμεί με το wordart
Σχηματίζουν τα αρχικά τους με το σώμα τους
Γράφουν και διακοσμούν με σύγχρονα μέσα γραφής το Καλλιγραφικό αρχικό τους γράμμα όπως θέλουν
Τέλος τοποθετούν με τη σειρά τα λιμάνια της εξέλιξης της γραφής γιατί το ταξίδι ήταν μακρύ και ίσως να τα έχουν ξεχάσει λιγάκι